Andrahandsupplåtelser

I föreningens ändamål ingår att upplåta bostäder för permanent boende åt medlemmarna. Vi vill veta vilka som bor i huset. Vi önskar också att medlemmarna i enlighet med bostadsrättens idé bidrar till trivsel och ordning i huset och gärna deltar i arbete i arbetsgrupper och styrelse. Därför begränsas tillstånd till andrahandsupplåtelser till de skäl som lagen medger.

Vad innebär andrahandsupplåtelse och inneboende?

En andrahandsupplåtelse innebär att du som bostadsrättshavare upplåter din lägenhet till någon annan som ska använda den självständigt.

En andrahandsupplåtelse kan föreligga även om du inte tar ut någon hyra men låter den inneboende disponera lägenheten på egen hand samtidigt som den som äger lägenheten inte bor där.

Upplåter du lägenheten utan styrelsens samtycke riskerar du att bostadsrätten sägs upp och nyttjanderätten till lägenheten förverkas. Vid uppsägning och förverkande av bostadsrätten säljs den av kronofogden. Vid uppsägning ska även sociala myndigheter underrättas.

Begreppet inneboende används i vissa sammanhang. Det krävs inget medgivande för att ha en inneboende. Om du däremot låter den inneboende disponera lägenheten helt på egen hand, så blir det en andrahandsupplåtelse och medgivande krävs. Detta gäller också om t.ex. föräldrar flyttar och ett barn bor kvar. Även denna form kräver medgivande från styrelsen.

När får man upplåta i andra hand?

Enligt lagen (2012:978) om uthyrning av egen bostad får man upplåta bostadsrätten i andra hand när det finns skäl. Styrelsens tillstånd krävs dock alltid. Att ha avsikten att flytta tillbaka till lägenheten vägs in.

Föreningen ser även gärna att man bott i sin lägenhet i minst 6 månader efter köp innan man ansöker om att upplåta i andra hand.

Stadgar och lagar

Andrahandsupplåtelse regleras i föreningens stadgar § 47 och lagen(2012:978) om uthyrning av egen bostad.

För att kunna upplåta din bostad i andra hand behöver du ange skäl. Att flytta tillbaka till lägenheten vägs in - liksom att man bör ha bott i lägenheten en viss tid annan man ansöker om att hyra ut i andra hand. Riktlinjer för vad som krävs för att få styrelsens medgivande finns hos bl a Bostadsrätterna (www.bostadsratterna.se )

Skäl

Vanliga skäl kan vara:

  • Arbete/studier/vård av anhörig på annan ort man inte kan pendla till – max 3 år

  • Sjukdom

  • Uthyrning till egna barn

  • Uthyrning till närstående

  • Om man har för avsikt att bosätta sig i lägenheten efter pensionering – max 3 år

  • Provboende i samboförhållande – max 12 månader

  • Om bostaden är svårsåld på grund av marknadsläget – max 1 år

  • Uthyrning till närstående, alltså inte enbart till egna barn – max 3 år

Tidsperiod

Andrahandsupplåtelse kan som längst godkännas för en period på 12 månader åt gången.  Därefter kan ny ansökan göras för en förlängning. Andrahandsupplåtelse tillsvidare godkänns inte. Maximal närliggande upplåtelsetid 36 månader.

 

Hur fungerar andrahandupplåtelse?

Andrahandsupplåtelse kan endast ske till fysiska personer: inte till juridiska personer.

Först efter att denna ansökan godkänts av styrelsen får bostadsrättsinnehavaren upplåta lägenheten i andra hand. Bostadsrättsinnehavaren skall i sin ansökan till styrelsen ange skälen för upplåtelsen, den tilltänkta andrahandsboendes namn och kontaktuppgifter samt under hur lång tid upplåtelsen önskas pågå. Se vidare blanketten.

Lämna inget klart besked till den tilltänkta andrahandsboende före godkännande från föreningens styrelse. Du som lägenhetsinnehavare
skall ha hemförsäkring med bostadsrättstilllägg.

Informera den andrahandsboende om trivsel- och ordningsregler, tvättstuga mm.

Godkännande/avslag

Medgivande kan ges för maximalt 12 månader i taget – därefter måste ny ansökan göras.

Om du får avslag på ansökan kan du vända dig till Hyresnämnden för att få ett utlåtande från dem. Uthyrning utan styrelsens medgivandekan leda till att medlemmen förlorar nyttjanderätten till bostadsrätten.

Ansvar

Om du får medgivande – tänk på att:

  • Du är ansvarig för att din bostad är hemförsäkrad

  • Du är ansvarig för att månadsavgiften betalas

  • Du är ansvarig för att den andrahandsboende inte stör andra boende eller skadar föreningens egendom dvs. uppfyller föreningens trivsel- och ordningsregler

  • Upprätta ett skriftligt kontrakt och försäkra dig om din besittningsrätt

  • Ditt namn är kvar på både namntavlan i entrén och på lägenhetsdörren

En ansökan skall göras för att föreningen ska ha kännedom om att din bostadsrätt är uthyrd och vem som bor i lägenheten. Föreningen skall alltid ha aktuella kontaktuppgifter både till den boende och till medlemmen. Det är du som innehavare som ansvarar för att föreningen får tillträde till lägenheten vid behov samt för eventuella skador och störningar som uppkommer.

Kom ihåg att Du är hyresvärd för Din andrahandsboende och att Du har kvar Ditt ansvar för bostadsrättslägenheten gentemot grannar och bostadsrättsföreningen om störningar eller obetaldaavgifter skulle uppträda.

Avgift

Föreningen tar ut en avgift på 10% av prisbasbeloppet (pbb) för innevarande år fördelat per månad. Om du upplåter lägenheten utan tillstånd från styrelsen och du därmed inte betalar avgiften har du inte uppfyllt dina åtaganden om betalning av avgifter till föreningen. Även detta är en grund för uppsägning av bostadsrätten.

 

Ansökan

Nu ersätter vi blanketten för ansökan om andrahandsuthyrning med en digital ansökan. Det innebär att du som medlem nu kan ansöka om andrahandsuthyrning digitalt i din förening och få besked direkt i kundportalen på din sida.

Så här gör du:

Steg 1
Logga in på www.nabo.se med Mobilt BankID.

Steg 2
I menyn till vänster klickar du på “Din lägenhet/lokal”.

Steg 3
Klicka på knappen till höger “Ansökan om andrahandsuthyrning” Fyll i alla fälten.

Steg 4
Klicka sedan på “Ansök”

Du får då en bekräftelse på din ansökan och även en länk till ärendet så du kan bifoga efterfrågade underlag, och föra dialog med styrelsen eller Nabo.

Tills du fått besked i ansökan kan du under “Din lägenhet/lokal” följa status i ansökan.

När ansökan är godkänd kommer status uppdateras till “Godkänd”. Du kommer även få bekräftelse i ärendet att ansökan är hanterad och godkänd.